Vervang je marketingleugens

Wat is het vandaag toch moeilijk om te ontkomen van de massamarketing op tv en internet en de billboards op stations, snelwegen en vliegvelden. Constant wordt je geconfronteerd met een “leuke” aanbieding, waar je misschien helemaal niets aan hebt of misschien niet eens kan betalen ondanks de innovatie en het kanaliseren van de marketingleugens op individuen en groepen.

Je gaat je na een tijdje afvragen waarom zelfs nieuwsmedia zoals het ad, fd, telegraaf, elsevier, nrc hun lezers willen irriteren met schreeuwerige verkoopleugens. Oke; ze worden vergoed voor het plaatsen van dergelijke content op hun site maar als het ten koste gaat van het aantal hits, en de kwaliteit van de artikelen, en de lagere marge op banners. Ja wat dan he ? Ik daag je uit om bijvoorbeeld naar een site zoals elsevier of nu te gaan en daar minimaal 1 minuut te blijven hangen zonder geïrriteerd te raken van intelligente/sluwe banners die elke 5 of 10 seconden dezelfde leugenachtige boodschap herhalen.

Het paradoxale van dit verhaal is dat wij zelf de rekening betalen voor de marketingleugens, die ons zo erg irriteren. Maar niet iedereen stoort zich eraan. Sommige specialiseren zich zodanig in deze sector dat er nieuwe technologieën (koopknop)worden gebruikt om ons kooplust te analyseren en te misbruiken tegen onszelf door het doen van aankopen die we helemaal niet nodig hebben. Maar laten we de eeuwenoude trucs (hebzucht; angst)niet vergeten om iets te verkopen.

Ik noem het marketingleugens omdat jou een kijk op zaken wordt verkocht; status, aanzien, zelfzekerheid wat dan ook en wat niets meer is dan een waan, een illusie, een lege dop, een loze belofte. Mensen gaan je echt niet op handen dragen omdat je jas is gemaakt door een Italiaan genaamd Armani; mensen gaan je niet extatisch liefhebben vanwege je Axe-geurtje. Banken beroven met een (eetbare) magnum is niet makkelijker dan zonder ondanks de nonchalante Bernicio del Toro. Dus waarom wel tot 10 keer meer betalen voor dat tasje, de schoenen, de auto, en weet ik veel wat men tegenwoordig nodig lijkt te hebben.

Maar de verkoop (scam) kan niet plaatsvinden zonder dat beide partijen akkoord zijn. Aan de ene kant heb je dan de hebzuchtige  en aan de andere kant de leugenaar waar alleen de leugenaar, de hebzucht van de hebzuchtige kan bevredigen in de vorm van prestigieuze leugens en intimidatie. Denk maar na; waarom zie je bijna geen reclame’s over basisbehoeftes zoals water, brood of rijst ? Omdat een goed product zichzelf verkoopt ?

En ondanks dat het gezwel van de massamarketing steeds groter lijkt te worden en haar schreeuw om aandacht meer en meer iets weg heeft van een op hol geslagen NS-trein, blijven mensen hun luxeproducten vervangen door net wat nieuwere. Hierdoor zien opportunistische wereldleiders hun kans schoon om ons oorlogen te verkopen alsof het broodjes haring zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *